هریک ما از ممکن است در جایگاه مباحثه و انتقال این کتاب به دیگران قرار گیریم. منظور از مباحثه، کمک به سایرین برای فهم بهتر و عمیقتر کتاب و منظور از انتقال، کمک به ایشان برای تحقق مقاصد کتاب در مخاطب است. در این صفحه سعی شده است آنچه به مباحثه و انتقال این کتاب کمک میکند، در اختیار مربیان قرار گیرد.
بخشی از آنچه به ارائه این کتاب کمک می کند، به صورت کلی و در ارتباط با همه دروس کتاب بوده و برخی از موارد به صورت درس به درس آمده است:
- هر مربی قبل از هر چیز نیاز دارد با مقاصد کتاب، ساختار کتاب، نحوه ارائه، ارزیابی و … به صورت دقیق آشنا شود. در واقع موارد فوق چهارچوب ارائه مربیان را تعیین می کنند و تحت عنوان ” آیین نامه ارائه کتاب” قابل دریافت می باشد. گفتنی است آیین نامه مربوط به کتاب به عنوان میثاق مشترک مربیان تلقی میشود.
- بعد از اینکه چهارچوب ارائه را شناختیم، نیازمند ابزاری هستیم تا به صورت کلی از رعایت استانداردها در ارائه خود مطمئن شویم. نمونه طرح درس ها و آزمون ها اسنادی هستند که به ما کمک می کنند چگونه پیاده کردن آیین نامه ارائه در کلاسهای تدبر را بهتر بفهمیم.
وقتی وارد ارائه کتاب می شویم، برخی موارد می تواند به ارائه بهتر هر درس کمک کند. این موارد در صفحه هر درس آمده است:
- اسناد آموزشی مربوط به هر درس، نمونههایی از تمارین طراحی شده برای آن درس را دربرمیگیرد. تمارینی که در برخی مواقع ممکن است برای ارزیابی تحقق اهداف یک درس در مخاطب به کار آید.
گفتنی است طرح درسها، آزمونها و کاربرگ یا تمارین همگی جنبه پیشنهادی داشته و لازم است مربیان متناسب با زمینههای مخاطب خود از آنها استفاده نمایند.
- محصولات کمک آموزشی: در این بخش مواردی میآید که میتوان از آنها در ارائه کتاب استفاده کرد؛ مواردی از جمله اسلایدها و فیلمهای آموزشی که میتواند در فرایند آموزش مورد استفاده مربیان قرار گیرد.
- انتقال تجربیات مربیان با سابقه و بیان نکاتی در خصوص ارائه بهتر درس، می تواند سبب ارتقای توان ارائه مربیان شود. این موارد تحت عنوان ” ارتقای توان آموزش” در انتهای صفحه هر درس آمده است.