آیین نامه ارائه کتاب روش‌های تدبر در سوره‌های مکی

جهت آشنایی بیشتر مربیان محترم، با کتاب آموزش روش‌های تدبر در سوره‌های مکی، و تسهیل در امر آموزش،  لازم است شرحی از ساختار کتاب در نسبت با بقیه کتاب‌های روش تدبر و نیز ارتباط دروس کتاب با یکدیگر و توضیحی در مورد محتوا ارائه شود. این مهم در به دست آمدن دید جامع از کتاب بسیار موثر است.این موارد در ایین نامه های مربوط به هر کتاب جمع آوری شده است. علاوه بر این شاخص‌های ارزیابی این کتاب را می‌توانید در این صفحه مشاهده فرمایید.

آیین نامه کتاب روش های تدبر مکی

 

 

محورهای خودارزیابی شاخص های ارزیابی
از جهت عاطفی و انس با قرآن فرد باید در انتها احساس فهمیدن داشته باشد و رغبت و توان و کشش او برای خواندن منظم سوره‌های قرآن ارتقا پیدا کند. دو سوره را راحت بتواند با هم بخواند، دو سوره را سه سوره کند و ….
از جهت علمی و برداشت از قرآن مقایسه بین موضوعات و غرض سوره‌ها برای رسیدن به غرض و موضوعات مشترک
بازخوانی دسته سوره از منظر موضوعی مشترک با ساختار از قبل تدوین شده و مقایسه آن موضوع در آن دسته سوره تا رسیدن به نگاه کلان
بازخوانی دسته سوره از منظر موضوعی مشترک – با ساختار به دست آمده توسط مخاطب- و مقایسه آن موضوع در آن دسته سوره تا رسیدن به نگاه کلان
از جهت عملیاتی و سبک زندگی طهارت تدبر مکی از نوع طهارت ساختاری است. بدین صورت که فرد ابعاد مختلف عملی را که می‌بایست انجام دهد، مشاهده کند. مثلاً ابعاد آن را در ساختار وجودی انسان ببیند.
از جهت اثرگذاری اجتماعی استقامت در تشکیل یک جمع با محوریت قرآن خروجی اصلی تدبر مکی است ( اگر فرد قبل از این یک کلاس تدبر داشت، الان بتواند افراد آن کلاس را به یک جمع قرآنی با مقصد مشخص تبدیل کند)

البته ممکن است برای افرادی تشکیل جمع قرآنی ممکن نباشد، در این صورت:

اگر افراد خواستند سوره ای را در جایی ارائه دهند، اولویت بسترهای نیمه تخصصی مثلاً برای دانشجویان و طلاب هست.

افراد آموزشی از تدبر مکی خوب است وارد مباحثه کتب دوره تسبیح با دیگران شوند.

همچنین افرادی که درصدد تولید علمی یا هنری با استفاده از تدبر مکی هستند، لازم است با نگاه منظومه ای به استخراج ابعاد یک موضوع در یک دسته سوره پرداخته و یا به تولید منظومه ای آثار هنری بپردازند.