چیستی کتاب تدبر در سُور مدنی
کتاب تدبر مدنی، که بعد از کتاب تدبر مکی آموزش داده می شود، مشتمل بر سه بخش است :
- بخش مقدمه که در مورد سورههای مدنی و تحلیل فضای مدنی و غایت تدبر در سورههای مدنی و چگونگی تدبر بین سورهای مدنی میپردازد .
- بخش بررسی 5 سوره از سور مسبحات (سوره های مبارکه حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن ) با شیوه تدبر مدنی و درس جامع بین این سورهها
- بخش ضمیمه که به آموزش ساختاری سوره ها از حیث ساختاروجود هستی، حقایق و سنن، ساختار وجودی انسان، ساختار وجودی ناس و راه های باور مندی نسبت به جریان اسماء در زندگی میپردازد. برای این منظور در این بخش، معانی اسماء الهی (معنی ریشه– معنای اسم– تجلی اسم در هستی )، نقشه ساختار وجودی انسان و نقشه انسان در حوزه جامعه بیان شده است.
برای بررسی سورههای مدنی باید دقت شود که کتاب تدبر مدنی در ادامه کتاب تدبر مکی است و چیز جدایی از آن نیست. فقط سورههای مدنی محل دقت هایی دارد که باید روی آنها متمرکز شد .
برای مطالعه سورههای مدنی ، در نظر گرفتن نکات زیر بسیار حائز اهمیت است:
-درک فضای سُور مدنی و دانستن تاریخ و فضای نزول در تحلیل فضای سوره بسیار اهمیت دارد .
-دانستن ساختار وجودی جامعه در تحلیل سورههای مدنی بسیار ضروری است، و بدون دانستن ساختار جامعه بعضی از سورههای مدنی همچون سوره منافقون را نمیتوان متوجه شد. ( باید توجه شود اگر قرآن پژوهان تا دوره مدنی، ساختار وجودی جامعه را نمیدانند حتما برای ایشان کارگاه ساختار وجودی جامعه گذاشته شود . )
-دانستن معانی اسماء الحسنی الهی و استفاده از اسماء برای برطرف شدن نواقص و آسیب های جامعه توحیدی بسیار حیاتی است .
مقاصد کتاب
- بعد از بررسی فضای نزول، ساختار جامعهی سوره و ارتباط رخداد ها با اسماء الهی، میخواهیم مباحث جامعه شناسی حاکمیتی قرآن در حد لزوم برای فرد تبیین شود؛ چرا که در هر رشتهای به مسائل جامعه شناسی و حاکمیتی نیاز داریم.
- در این سیر، آشنا شدن با مباحث توحید ربوبی و توحید افعالی بسیار لازم است و برطرف کردن نواقص توحیدی از جهت طهارتی بسیار اهمیت دارد.
- باید توجه داشت تدبر مدنی به نوعی اوج طهارتهایی است که تا به حال خوانده شده است؛ چرا که بحث توحید بسیار پر رنگ است و کوچک ترین اشکالی که برطرف می شود اسمی از اسماء الهی تجلی پیدا میکند .
- استمرار در مطالعه ساختاری سوره که بواسطه تدبر مکی بیان شده است .
شیوه مطالعه کتاب
- قرآن پژوه ابتدا یک مطالعه تاریخی داشته و مباحث مقدماتی کتاب و همچنین ساختار جامعه را خوب خوانده باشد .
- هر سوره ای شبیه کتاب سوره ای به صورت مستقل خوانده شود .
- سوره ها نسبت به هم خوانده می شوند و وجوه مشترک سوره ها دو به دو بررسی و استخراج شود .و بعد سوره ها سه تا سه تا با هم بررسی می شوند .
ش های تدبر هموار می سازد.
علت انتخاب سور مسبحات در کتاب
-سور مسبحات ، سوره های یاران آخر الزمانی امام زمان (عج) است.
علتش این بود که ما در روایت دیدیم که این ۵ سوره نسبتی با امام زمان پیدا میکردند که البته همۀ سورهها نسبتی با امام زمان دارند ولی نسبت با قیام امام زمان پیدا کردند. درواقع مسبحات از جهت مقاصد والا بسیار همگن تشخیص داده شد، با اینکه سوره های کوتاهی هم هست بعنوان مثال : در روایات داریم که آیات بالاخص آیات ابتدایی سوره مبارکه حدید، تو روایات داریم که برای متعمقین در آخرالزمان است. همچنین آیات توحیدی سوره حشر. هرکسی که توحیدش ضعیف باشد، باید به این سورهها ارجاع داده شود. پس انتخاب سورهها هم ازجهت موضوعات فوق بوده است. اگر یک جامعهای بخواهد علیه استکبارجهانی قیام کند، نمیتواند نسبت به نظام تعلیموتعلم سکوت کند، نمیتواند برنامهای نداشته باشد. نمیتواند مردم و خانواده را رها کند. این افراد احتیاج به آموزش دارند؛ باید ببینند، باید بفهمند. باید نظام آموزشی طراحی کند، باید ساختار طراحی کند و الّا افراد در صف کم میآورند.
. از ترکیب شش سوره موضوع مشترک در سور مسبحات ، ما میخواهیم مجاهد یا رزمنده تربیت کنیم درست است؟ شما الآن میتوانید بهراحتی برای حکومت دینی یک آییننامۀ اجرایی دربیاورید بهنام اینکه شیوههای مجاهدپروری در جامعه توحیدی چیست؟ از تولد تا شهادت، همه مؤلفههای آن را دارد.
این کتاب نیز در وهله اول همانند کتاب تدبر مکی از جنس تدبر بین سوره ای هست. بدین ترتیت از نظر علمی انتظار می رود که مخاطب علاوه بر آشنایی با موضوعات سورههای مسبحات، نقاط مشترک بین این سورهها و تمایزها و شباهت ها را بداند.
علاوه بر این بتواند همانند این سوره ها، آسیبهای اجتماعی را در عطف با موضوع توحید و اسماء الهی ببیند. به این نحو که بتواند در هر سوره آسیب محوری را تشخیص دهد، نحوه ظهور آن در اجتماع را ببیند، بفهمد بی توجهی به کدام اسم از اسماء الهی یا چه نقص در توحید سبب بروز آن شده است و با توجه به اسماء و سایر حقایق سوره، راهکار خروج از آن را بشناسد.
از نظر عملی هم چنین فردی با توان فوق در تشکیل جمعها و بقای آنها موفقتر باشد، چراکه دستگاهی فکری برای تشخیص آسیب و درمان آن دارد.
شما در سوره می گردید ۱۰ تا آسیب پیدا می کنید. هر آسیبی که پیدا کردید از آن به بعد، طبقه بندی کردن آسیب ها با کار واژه هست. یعنی بایستی در واژه، واژه شناسی کنید، ارتباط بین واژه ها را پیدا کنید، واژه ها را پیدا کردید دوباره به آیات مراجعه کنید و بر اساس آیات تشخیص بدهید کدام محوری تر هست. ممکن هست در سوره ای مثل سوره مبارکه بقره ۱۰ آسیب محوری داشته باشیم، مشکلی ندارد، لزومی ندارد حتما یک آسیب محوری پیدا کنید. بالاخص سوره های بلند. پس شما جدا جدا آسیب ها را پیدا می کنید، واژه شناسی می کنید، با واژه شناسی ارتباط می دهید، دوباره سوره را می خوانید اگر ارتباط داشت که آنها را با هم می بینید، اگر نداشت جدا می گیرید. لزومی ندارد حتما آسیب محوری روی یکی تمرکز پیدا کند.
اسم محوری هم همین طور هست بر اساس واژه تعیین می شود و ممکن هست یک سوره ای چند اسم داشته باشد لزومی ندارد حتما یک اسم داشته باشد. این تکلف هست که انسان بخواهد الزاما یک آسیب، یک اسم انتخاب کند. برای موضوع سوره، حتی بعضی ها قائل نیستند برای هر سوره ای بالاخص سوره های بلند یک موضوع اصلی داشته باشد ممکن هست چند موضوع اصلی داشته باشد. بالاخص در سوره های مدنی اینطوری هستند.
این خیلی سوال مهمی هست. اگر افراد وقتی سوره های مدنی را می خوانند دقت داشته باشند و به نیت فهم اسماء الحسنی بخوانند و کارکرد اسم را در رخدادها ببینند، بعد دو، سه سوره دیگر را هم خودشان به صورت آن چیزی که میل دارند از سوره های دیگر بالاخص سوره های مدنی کار کنند و ببینند آیا می توانند اسماء را ببینند، آسیب ها را ببینند؟ به طور طبیعی اسماء را در دل رخدادها می توانند کشف کنند و می توانند بفهمند که رخدادها چگونه می توانند اسماء خدا را نازل کنند. به نظرم تمرین می خواهد ولی شدنی هست.
بله، چراکه در کتاب تدبر مدنی تحلیل جریانهای سوره بر اساس عناصر ساختار وجودی انسان است. البته مطالعه این کتاب در ترم مقدمات تدبر به عنوان کتاب جانبی مطرح است. همچنین در ترم گذشته یعنی کتاب تدبر مکی هم برای بازخوانی سورهها از این ساختار استفاده شده است.
عاوه بر این از آنجایی که در این کتاب با تحلیل آسیبهای اجتماعی جامعه دینی سروکار داریم، بهتر است مخاطب کتاب ساختار وجودی جامعه و تدبر در ساحت جامعه را هم مطالعه نماید. البته این کتاب به عنوان کتابهای جانبی تدبر مدنی میباشند.
به قدری که بتوان انسان و جامعه را مولفه بندی شده دید و اجزای وجودی جامعه را بتوان در ارتباط با هم مشاهده کرد. به نحوی که رابطه خانواده و جامعه را بداند و بداند خانواده و رسول و مشارکت های اجتماعی از جامعه جدا نیست. اینها را یکپارچه ببنید . شما نمیتوانید نسبت به همسایه و شهر و … بی تفاوت باشید در ساختار جامعه میگوید که توجه به همه اینها مهم است ، شما نمیتوانید نسبت به عالم بی تفاوت باشید . خدا نمیپذیرد که بگویند که کشور و شهر ما خوب باشد بقیه هر چه شد، مرزهای جغرافیایی که ما چیده ایم برای خدا پذیرفته نیست، اینکه شکم من سیر و شکم بقیه گرسنه باشد را خدا نمیپذیرد ، بر اساس ساختارجامعه نمیپذیرد . این تلقی ها که در عرف هست که هر کس به کیش خودش، این تلقی ها قرآنی نیست ، ساختار قرآن این است که «کلکم راع و کلکم مسوول» .
چون به نظر می رسد که فرد وقتی بلد باشد باید خودش انجام دهد.
به دلیل اینکه مخاطب از هر دو روش می تواند استفاده کند .
بله ، مثلاً در سوره حدید که موضوع محوری آن انفاق است، باید به فرد بگویید که کسی که انفاق ندارد چه کار کنیم که مشکل انفاقش برطرف شود. موانع انفاق بر اساس اسماء چیست و چه نقصی دارد و چگونه باید رفع شود؟ اگر این نتواند نقطهزن حرکت کند ، چیزی دستگیرش نمیشود و به همین دلیل میگوییم که سوره ها حالت آسیب شناسی دارند .