با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتابهای روشی تدبر، کارگروه تدبر قرآن به قرآن، فایلی حاوی ارائه ساختار این کتاب تهیه کرده است. این دست اسناد به مربی کمک میکند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درسها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب روشهای تدبر قرآن به قرآن و شاخص ارزیابی آن از طریق صفحه حاضر قابل دریافت می باشد.
آیین نامه کتاب تدبر قرآن به قرآن
محورهای خودارزیابی | شاخصهای خودارزیابی |
از جهت عاطفی و انس با قرآ ن | قرآن خواندن برای فرد شیرینتر میشود، چراکه امکان شنا کردن و غواصی در قرآن را مییابد. میتواند دائم در قرآن رفت و برگشت داشته و هر بار به معرفت و دستاورد جدید برسد. |
از جهت علمی و برداشت از قرآن
(در آموزش کتاب تمرکز بر فصل اول |
بتواند پیوند بخشی از یک سوره یا همه آن را در بخشی از سوره دیگر نشان دهد. و جنبه این پیوند را به درستی مشخص کند . |
بتواند محتوای بخشی از یک سوره را به کمک آیاتی دیگر از قرآن شرح و بسط دهد | |
بتواند برای تفکر در یک موضوع، دو یا چند سوره را معرفی کند که میتواند نقشه راهی درباره آن موضوع ارائه دهند | |
از جهت عملیاتی و سبک زندگی | همانطور که اجزای قرآن به یک دیگر عطف دارند، فرد نیز بتواند بیش از پیش با دیگران عطف و پیوند برقرار نماید. |
از جهت اثرگذاری اجتماعی | وقتی فرد مثانی بودن قرآن را تصدیق میکند، نیاز دارد قرآن را در عطف با زندگی خود ببیند و برای آن تلاش کند. به همین دلیل نیاز است از یک سو فرد عرصهای اجتماعی را برای قیام مبتنی بر قرآن انتخاب کرده و در جهت پیوند قران با آن عرصه تلاش نماید. علاوه بر این نیاز است فرد افراد فعال در آن عرصه را که از جهت مبانی و مقاصد با وی دارای اشتراکاتی هستند، شناخته و درصدد عطف با آنها برآید. |