آیین نامه کتاب روش‌های تدبر کلمه ای

با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتاب‌های روشی تدبر، کارگروه تدبر کلمه ای، مطالبی در مورد ساختار کتاب تهیه کرده است. این دست اسناد به مربی کمک می‌کند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درسها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب روش‌های تدبر کلمه ای و شاخص های ارزیابی آن از طریق صفحه حاضر قابل دریافت می باشد.

 

ایین نامه کتاب تدبر کلمه ای

 

محورهای خودارزیابی شاخص های خودارزیابی
از جهت عاطفی و انس با قرآن افزایش شیرینی انس با قرآن به دلیل آنکه با تدبر کلمه ای قدرت تکلم و نجوای با خدا را می‌یابد. بهتر کلمات قرآن را می‌فهمد و مصادیقش را در متن قرآن و متن زندگی بهتر می‌یابد، به همین دلیل توان رجوعش به قرآن در زندگی بیشتر می‌شود.
از جهت علمی و برداشت از قرآ ن بتواند برخی از کلمه‌های سوره را با مفاهیم و مصداق‌های آن توضیح دهد .
(کلمات سوره را با استفاده از توجه به سایر کلمات بهتر بشناسد)
بتواند برخی از کلمه‌های سوره را در ارتباط با هم ببیند. (روابط موجود را بین کلماتی مثل کلمات محوری یا کلمه‌هایی با مفهوم نزدیک به هم، تشخیص دهد)
بتواند جمع‌بندی خود از محتوای سوره و غرض آن را با تمرکز بر فهم بهتری از کلمات، بهبود بخشد.(نزدیک شدن به غرض به کمک کلمات سوره)
از جهت عملیاتی و سبک زندگی شکوفایی تعقل در مخاطب (این موضوع را می‌توان از طریق شاخص‌هایی چون تقویت توان فهم حقایق و قوانین، رجوع بیشتر به قوانین ثابت در زندگی و معیار حقیقی داشتن در موقعیت‌ها بررسی کرد.)
گفتنی است سوره‌های کتاب هر یک به نحوی مخاطب را در رجوع به حق در موقعیت‌های زندگی توانمند می‌سازد. تصریح این موارد به مخاطب و مراقبت عملی وی سبب تقویت تعقل در او می‌شود.
از جهت اثرگذاری اجتماعی با تدبر کلمه ای توجه فرد به کلمات سوره و تعریف درست آنها جلب می‌شود. به همین دلیل بعد از تدبر کلمه ای فرد قادر خواهد بود عرف کلمات و موضوعات را در یک سوره شناخته و به دیگران منتقل کند. این انتقال بهتر است بر کلماتی متمرکز شود که تعریف جامعه از آنها مغایر با وحی بوده یا اینکه به طور کلی در جامعه مغفول مانده است .
همچنین بهتر است خروجی تدبر کلمه‌ای در قالب یادداشت علمی باشد. (البته ممکن است فرد همانند کتب قبلی به تولید محصول یا آموزش اقدام نماید، در این صورت بهتر است بر عمق مفهومی محصول خود بیفزاید یا در ارائه سوره بیشتر بر تعاریف سوره ها از موضوعات مبتلا به جامعه تأکید نماید یا ارائه سوره در جایی مثل مسجد را تجربه نماید. (در هر حال غایت خروجی این دوره نزدیک کردن عرف جامعه به عرف قرآن می‌باشد.)