آیین نامه کتاب روش‌های تفکر در قرآن

با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتاب‌های روشی تدبر، کارگروه تفکر، مطالبی در راستای ارائه کتاب و شاخص های ارزیابی آن تهیه کرده است. این دست اسناد به مربی کمک می‌کند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درسها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب روش‌های تفکر در قرآن و شاخص ارزیابی از طریق صفحه حاضر قابل دریافت می باشد.

آیین نامه کتاب روش های تفکر در قرآن

 

 

محورهای خودارزیابی شاخص های خودارزیابی
از جهت عاطفی و انس با قرآن افزایش اشتیاق برای قرآن خواندن به این صورت که مخاطب نیاز و رافع نیاز و مسیر را از قرآن کشف کند و دلبسته آن شود.
از جهت علمی و برداشت از قرآن خوب دیدن مؤلفه‌های ظاهر از سوره و تلاش برای ارائه گزاره‌هایی درست از سوره هر چند که به هم پیوسته نباشند. برای رسیدن به این گزاره‌ها بهتر است مخاطب را برای خوب دیدن مؤلفه‌ها و جریان‌های سوره، قالب‌ها، پس زمینه و کلمات جهت دهی نمود.
بتواند گزاره‌های به دست آمده از سوره را در دو وضعیت موجود و مطلوب متمایز کند
بتواند گزاره‌های به دست آمده از سوره را در سیری از موجود به مطلوب سامان دهد و به اندازه آن، گزاره‌های مورد نیاز به دست آورد. (ارائه نموداری از سوره)
از جهت عملیاتی و سبک زندگی شکوفایی تفکر در مخاطب ( این موضوع را می‌توان از طریق شاخص‌هایی چون افزایش تغییرات درونی مثبت، تقویت برنامه ریزی ، تقویت همکلامی با دیگران، همبستگی بین نیازها و مسیر انتخابی و عمل و … مشاهده کرد.)
باید توجه نمود که هر یک از سوره‌های کتاب به وجهی تفکر را در مخاطب شکوفا می‌کنند، تصریح این موضوع به مخاطب و مراقبت عملی از آن فرد را در راستای شکوفایی تفکر قرار می‌دهد.
از جهت اثر گذاری اجتماعی با توجه به اینکه شکوفایی تفکر با تقویت همکلامی با دیگران همراه است،فرد بتواند سوره‌هایی را به مخاطبی مشخص منتقل کند.(ورود به عرصه آموزش با تأکید بر آموزش سوره‌ها در بسترهای عمومی به ویژه محیط خانوادگی یا جلسات قرآن خانگی)