آیین نامه کتاب روش‌های تدبر سوره‌ای

با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتاب‌های روشی تدبر، کارگروه تدبر سوره ای، مطالبی در مورد ساختار این کتاب تهیه کرده است. این دست اسناد به مربی کمک می‌کند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درس‌ها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب روش‌های تدبر سوره‌ای و شاخص ارزیابی آن را از طریق صفحه حاضر قابل دریافت می باشد.

 

آیین نامه کتاب تدبر سوره ای

 

 

محورهای خودارزیابی شاخص های خودارزیابی
از جهت عاطفی و انس با قرآن قرآن خواندن برای فرد شیرین‌تر می‌شود، چراکه سوره‌ها برایش خاصیت می‌یابند. برای فرد مهم شود که هر سوره‌ای یک پیامی متمایز دارد که می‌خواهد به فرد بگوید
از جهت علمی و برداشت از قرآن ارائه فهرستی از موضوعاتی که می‌تواند از آیات سوره به دست آورد.
(دسته‌بندی ترتیبی)
توانایی ارائه دسته‌بندی موضوعی برای حداقل یکی از موضوع‌هایی که از سوره به دست آورده است.
توانایی توضیح دست کم یک سیر از احکام به تفصیل میان موضوع‌های به دست آمده از سوره
از جهت عملیاتی و سبک زندگی شکوفایی تدبر در مخاطب (به این صورت که آن قدر با سوره رفاقت کرده و به آن اعتماد دارد که بتواند همه بسترهای زندگی را با یک سوره تحت تاثیر قرار دهد؛ در واقع رهایی از تعارض و ابهام، قدرت تجزیه و تحلیل حق و باطل، یکپارچه شدن در جهت حق، زندگی آخرت گرایانه و … از شاخص‌های شکوفایی تدبر در انسان است.)
از جهت اثرگذاری اجتماعی با تدبر سوره‌ای فرد به طور طبیعی در به جریان انداختن و انتقال سوره در یک محیط توانمندتر می‌شود. بنابراین بهتر است فرد برای انتقال سوره به دیگران بسترسازی کند،برای برگزاری کلاس یا همایش سوره در یک محیط هماهنگی کند و موانع موجود را رفع نماید.
البته اگر شرایط پیگیری‌های اجرایی را نداشت و تنها می‌توانست صرفاً سوره را به دیگران آموزش دهد، خوب است بسترهایی نظیر خوابگاه‌های دانشجویی را تجربه کند.