
در این صفحه برخی از آزمون ها و طرح درسهایی که به ارائه بهتراین کتاب کمک میکند، مشاهده می شود.
یکی از عوامل تعیین کننده و ضروری در آموزش تدبر در قرآن ارزیابی است. با توجه به اینکه این دوره ها مستمر و نسبتاً بلند مدت است، ابزارهای ارزیابی به مخاطب کمک می کند با انگیزه و استحکام بیشتری به حرکت خود ادامه دهد.
باید توجه داشت که در آموزش تدبر مسئولیت ارزیابی به عهده خود مخاطب است. در واقع با توجه به رشد یافته بودن و خود برنامه ریز بودن مخاطب لازم است در فرایند یادگیری قرآن و تدبر در آن، از خودش ارزیابی داشته باشد. در این بین وظیفه مربیان تسهیل خودارزیابی مخاطب است. به این نحو که ابزار خودارزیابی را در اختیار وی قرار داده تا در صورت تمایل اقدام به ارزیابی خود نماید. همچنین مربیان عزیز در حد امکان به مخاطب کمک نمایند میزان توفیق خود را سنجیده و به خصوص در خودارزیابی علمی به او بازخورد ارائه دهند.
گفتنی است همانطور که در تدبر، توانهای مختلف انسان در راستای فهم، اراده و عمل به غرض هدایتی سوره ها فعال می شود، پیشنهاد می شود خودارزیابی تدبر در قرآن نیز دارای ابعاد باشد؛ به این صورت که فرد جنبه های زیر را در خودارزیابی در نظر بگیرد. بدین صورت که ببیند به واسطه مطالعه این کتاب و یادگیری سوره های آن:
- چقدر امکان انس با قرآن و کیفیت آن ارتقا یافته است؛
- چقدر امکان برداشت وی از قرآن ارتقا یافته و صحت و عمق گزاره های دریافت شده، بیشتر شده است؛
- چقدر سبک زندگی و عمل فرد ارتقا یافته و توانهایش به سمت شکوفایی بیشتر حرکت داشته اند؛
- و در نهایت اینکه چقدر امکان انتقال قرآن به دیگران و دامنه اثرگذاری های اجتماعی وی بیشتر شده است.
باید توجه نمود که ارتقای در هریک از محورهای فوق، بیانگر توفیق در گذراندن کتاب و پیشرفت در سایر محورها هست.
در ارتباط با طرح درس ها نیز لازم است مربیان بزرگوار توجه نمایند که کتاب های روشهای تدبر خود دارای سناریوی آموزشی است و استانداردترین طرح درس همان سیر و متن کتاب است. لیکن گاهی به اقتضای مخاطب یا موقعیت یا مواردی از این دست طرح درس هایی برای ارائه کتاب نوشته شده و در عمل نیز موفق بوده است. در این صفحه شما برخی از این طرح درس ها را می بیند.


نمونه آزمون روشهای تدبر کلمهای،براساس سوره مبارکه مریم(سلام الله)
از جمله شیوههای سنجش میزان توانمندی فرد در فهم و استخراج گزاره از قرآن از مسیر روشهای تدبر، مطالعه یک سوره و اجرای همه روشها بر یک سوره میباشد. در

نمونه خودارزیابی روشهای تدبر کلمهای
علاوه بر آنچه تا کنون به عنوان خودارزیابی و آزمون روشهای تدبر در قرآن در اختیار قرآن آموز گرامی قرار گرفته است، پیشنهاداتی از سوی کارگروه مربوط به هر کتاب

نمونه آزمون روشهای تدبر کلمهای
ماهیت کتب روشهای تدبر به شکل مباحثه و خودخوان طراحی شده است. بدین ترتیب نیاز به خودارزیابی از ملزومات آموزش است. بخشی از این ارزیابی از طریق سنجش صحت استخراج
