با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتابهای روشی تدبر، کارگروه تدبر مدنی، آیین نامه و شاخصهای ارزیابی این کتاب تهیه نموده است. این دست اسناد به مربی کمک میکند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درسها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب تدبر مدنی و نیز شاخص ارزیابی آن از طریق صفحه حاضر قابل دریافت می باشد.
ساختار کتاب روشهای تدبر در سور مدنی
محورهای خودارزیابی | شاخص های ارزیابی |
از جهت عاطفی و انس با قرآن | رغبت فرد به انس با قرآن بیشتر میشود، چرا که هنگام قران خواندن آسیبهای خود و اجتماع برایش متمایز شده، فرد برای تحلیلهای اجتماعی به قرآن رجوع کرده و با قرآن مأنوستر میشود. |
از جهت علمی و برداشت از قرآن | سطح اول: تحلیل آسیب ها به کمک اسماء و افعال الهی ( دریافت ارتباط آسیب و اسم) |
سطح دوم: استخراج راهکارهای رفع آسیبها ( دریافت ارتباط آسیب و اسم و امر) | |
سطح سوم: تحلیل ابعاد یک آسیب و راهکارهای رفع آن مبتنی بر مقایسه آن در یک دسته سوره | |
از جهت عملیاتی و سبک زندگی | فرد خود را ذیل حکومت دینی ببیند ، نقش اجتماعی خود را در جامعه دینی بداند، درصدد برطرف کردن نواقص توحیدی خود برآمده و احکام و وظایف مربوط به خود در جامعه دینی را تشخیص دهد. |
از جهت اثرگذاری اجتماعی | در صورت توفیق در تشکیل جمع ( خروجی تدبر مکی)، بتواند به کمک تدبر مدنی آسیبهای موجود در جمع را تشخیص داده و درصدد رفع آن برآید.
در غیر این صورت: اگر افراد خواستند سورهای را در جایی ارائه دهند، اولویت بسترهای نیمه تخصصی مثلاً برای دانشجویان و طلاب میباشد. افراد آموزشی خوب است مباحثه کتب دوره تسبیح با دیگران را ادامه دهند و سعی کنند آسیب های موجود در حلقه مباحثه را به کمک تدبر مدنی شناخته و درصدد رفع آن برآیند. همچنین افرادی که درصدد تولید علمی یا هنری با استفاده از تدبر مدنی هستند، لازم است با نگاه منظومه ای به استخراج ابعاد یک آسیب در یک دسته سوره پرداخته و یا به آثار هنری با شناخت درست آسیب مخاطب و راهکار رفع آن بپردازند. |