با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتابهای روشی تدبر، کارگروه تدبر ادبی ۱، فایلی حاوی آیین نامه ارائه این کتاب به همراه شاخص های ارزیابی تهیه کرده است. این دست اسناد به مربی کمک میکند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درسها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب تدبر ادبی ۱ و شاخص ارزیابی را از طریق صفحه حاضر قابل دریافت می باشد.
محورهای خودارزیابی | شاخص های ارزیابی |
از جهت عاطفی و انس با قرآن | رغبت فرد به انس با قرآن بیشتر میشود، چرا که علاوه بر تغییر موضوع و موقعیت، به تغییر متکلم و مخاطب توجه کرده و به انحاء مختلف میتواند کلام خدا را بشنود. این امر سبب جاری و زنده یافتن وحی میشود. |
از جهت علمی و برداشت از قرآن | سطح اول: حدود کلام های سوره را شناخته و مبتنی بر آن گزاره های کلی اما دقیقی را در خصوص موضوعات سوره و روابط آنها استخراج نماید. |
سطح دوم: حدود اسنادهای یک کلام، نوع و روابط آنها را تشخیص داده و بر این اساس بتواند دقت خود در بیان موضوعات سوره و فهم کلامهای یک متن را ارتقا دهد. | |
سطح سوم: متعلقات اسنادها و روابط آنها را تشخیص داده و بر این اساس بتواند دقت خود در بیان موضوعات و روابط آنها را ارتقا دهد. | |
از جهت عملیاتی و سبک زندگی | طهارت این کتاب فعال شدن منطق تفهیم و تفهم است. بدین ترتیب که کلام در زندگی فرد درست شود. منظور از کلام، منطق فکر کردنی است که منطبق بر فطرت است. در این صورت قدرت تمایز در فرد شکوفا میشود. خیلی راحت میبیند و میشنود و بیان میکند که این غایت کتاب است. |
از جهت اثرگذاری اجتماعی |
در صورت توفیق در تشکیل جمعی قرآنی (خروجی تدبر مکی) و تثبیت آن ( خروجی تدبر مدنی)، بتواند به کمک تدبر ادبی برای توسعه جمع خود گفتمان سازی کند و دیگران را به آن جمع دعوت نماید. در غیر این صورت: اگر افراد خواستند سوره ای را در جایی ارائه دهند، اولویت بسترهای نیمه تخصصی مثلاً برای دانشجویان و طلاب هست. افراد آموزشی خوب است مباحثه کتب دوره تسبیح با دیگران را ادامه دهند و سعی کنند به تولید محصولات تسهیل گر یادگیری تدبر روی آورند. همچنین افرادی که درصدد تولید علمی یا هنری با استفاده از تدبر ادبی هستند، ادبیات قرآن در تبیین یک موضوع را استخراج نموده و از آن الهام بگیرند. |