با توجه به نیاز مربی در حوزه آشنایی بیشتر با ساختار کتابهای روشی تدبر، کارگروه تدبر ادبی ۲، فایلی حاوی آیین نامه ارائه ساختار این کتاب تهیه کرده است. این دست اسناد به مربی کمک میکند یک اشراف و احاطه کلی به کتاب از لحاظ نوع چینش درسها، اهداف و مقاصد، پیش نیازها و …به دست آید تا در تسهیلگری و انتقال مطالب به قرآن آموز همراه مربی باشد. متن آیین نامه ارائه کتاب و نیز شاخصهای ارزیابی تدبر ادبی ۲ از طریق صفحه حاضر قابل دریافت میباشد.
محورهای خودارزیابی | شاخص های ارزیابی |
از جهت عاطفی و انس با قرآن | رغبت فرد به انس با قرآن بیشتر میشود، چرا که می تواند با توجه به طبقه بندی حروف و کارکرد کلی آنها، حروف را در قرآن خواندن متمایز ببیند.(تفکیک حروف توسعه، تغییر جهت، تاکید و…) |
از جهت علمی و برداشت از قرآن | سطح اول: با توجه به حروف فصل و وصل بتواند سوره را کلام بندی نموده یا دقت آن را ارتقا دهد. |
سطح دوم: بتواند وجه غلبه برخی حروف در یک متن را در راستای غرض آن تحلیل نماید.( از وجه غالب حروف در یک متن برای ارتقای دقت فهم موضوعات و غرض سوره استفاده نماید.) | |
سطح سوم: بتواند چینش حروف در یک متن را در راستای غرض آن تحلیل نماید.( از چینش حروف در یک متن برای ارتقای دقت فهم موضوعات و غرض سوره استفاده نماید.). | |
از جهت عملیاتی و سبک زندگی | طهارت تدبر ادبی فعال شدن منطق تفهیم و تفهم است. بدین ترتیب که کلام در زندگی فرد درست شود. منظور از کلام، منطق فکر کردنی است که منطبق بر فطرت است. در این صورت قدرت تمایز در فرد شکوفا میشود. خیلی راحت میبیند و میشنود و بیان میکند که این غایت کتاب است. |
از جهت اثرگذاری اجتماعی | در صورت توفیق در تشکیل جمعی قرآنی (خروجی تدبر مکی) و تثبیت آن ( خروجی تدبر مدنی) و گفتمان سازی و تبلیغ مقاصد و مسیر جمع ( خروجی تدبر ادبی۱)، بتواند به کمک تدبر ادبی 2 بر عمق نفوذ و اثرگذاری تبلیغات و گفتمانسازی خود بیفزاید.
در غیر این صورت: *اگر افراد خواستند سوره ای را در جایی ارائه دهند، اولویت بسترهای نیمه تخصصی مثلاً برای دانشجویان و طلاب هست. *افراد آموزشی خوب است مباحثه کتب دوره تسبیح با دیگران را ادامه دهند و سعی کنند به تولید محصولات تسهیل گر یادگیری تدبر روی آورند. *همچنین افرادی که درصدد تولید علمی یا هنری با استفاده از تدبر ادبی هستند، ادبیات قرآن در القای اثرگذار یک موضوع را استخراج نموده و از آن الهام بگیرند. |